Diskuse
Škola a autorská práva
Děkujeme za pochopení.
F27r20a35n90t12i49š26e82k 65K95š32í29r
Všichni se asi shodnou na tom, že k tomu, aby byla vlastnická práva respektována a dodržována, musí mít každý jedinec možnost se svým majetkem nakládat libovolným způsobem, kterým nepoškozuje majetek ostatních (do majetku zde řadím i lidské tělo). Měl by tedy mít možnost svůj majetek využívat libovolným způsobem, může jej velebit, ničit, přetvářet, ale i prodávat (či rozdávat). V těchto aktivitách by neměl žádnému svobodnému jedinci nikdo bránit a neměl by mít možnost do nich nijak zasahovat.
Nyní připusťme koncept duševního vlastnictví. Za předpokladu, že by nebylo v rozporu s vlastnickými právy, nesmělo by nikomu bránit nakládat se svým majetkem. Pokud by tomu ale tak skutečně bylo, pak žádné duševní vlastnictví nemusíme vůbec řešit, protože se všichni mohou chovat přesně tak, jak by se chovali, kdyby nic takového neexistovalo. Je tedy zjevné, že takový koncept někomu musí v něčem bránit (například bude lidem bránit v tom, aby si udělali kopii software, který někdo naprogramoval). A právě zde narážíme na výše zmíněnou neslučitelnost - jestliže nějaký princip (v tomto případě duševní vlastnictví) brání lidem určitým způsobem nakládat se svým majetkem (např. přepisovat knihu, kopírovat CD, vyrábět nějaké udělátko, sdílet něco přes internet), pak je v rozporu s vlastnickými právy.
F57r20a82n93t29i68š53e17k 81K66š84í92r
Materiální pokrok se děje právě díky tomu, že informace nejsou vzácné. Mohou být nekonečněkrát znásobené, naučené, vyučované a může na nich být dále stavěno. Čím více vzorců, receptů a kauzálních zákonů je známo, tím více se násobí bohatství, jak se jedinci zapojují do stále efektivnějších a produktivnějších činností. Je dobře, že myšlenky jsou nekonečně schopné reprodukce. Není potřeba uvalovat umělou vzácnost na myšlenky, abychom je přiblížili fyzickým zdrojům, které jsou – bohužel – vzácné.
Jak pozoroval Frédéric Bastiat: „Inovace prochází třemi fázemi. Někdo vlastní unikátní myšlenku a profituje z ní. Ostatní ji imitují a sdílí profit. Nakonec je již znalost široce rozšířená a sama o sobě již není déle profitabilní, což tedy inspiruje k novým myšlenkám.“
M83i37l71a94n 25W72e92l93s82e16r
Pro paní Trnkovou:
Rozhodně nezpochybňuji duševní vlastnictví. Samozřejmě, pokud někdo vymyslí písničku (nebo film), kterou budou hrát od rána do večera, ať je boháč..
Ale mě vadí ten složitý (skoro až brutálně násilný) systém vybírání poplatků pro autory.
Nikdo z nás netuší, kolik peněz dostane autor písničky, kterou omílají každý den v rádiu. Kolik z toho má rádio? Kolik z toho sežere OSA? Kolik chce Dilia? Kolik stát?
Víte to Vy?
P84a88v17e65l 50M22o24r38a92v58e74c
Btw. OSA z vybraných peněz zpět rozdělí jen zhruba dvě třetiny (můžu najít odkaz). Takže třetinu peněz spolkne sama. Nikdo neví jaký má zisk a komu jde na účet.
A podotýkám, jen u OSA jde o stamiliony korun ročně. Slušné živobytí..
P16e35t33r 38N82o37v63á60k
z jineho soudku
Neefektivní monopol duševního vlastnictví
http://smetka.blog.idnes.cz/c/161261/Neefektivni-monopol-dusevniho-vlastnictvi.html
F45r29a60n35t42i16š73e76k 30K67š92í12r
Autorská práva, stejně jako patenty a vynálezy jsou založeny pouze na zneužití státní moci. Chránit zákonem, tedy kolektivní obranou, se mají jen vzácné zdroje a to myšlenky a informace rozhodně nejsou.
A37u46g50u35s93t 86F63o27r40m92á53n72e35k
Autorská práva by se měla zrušit (a tím i různé parazitické organizace - třeba OSA, Dilia atd). Když se bavíme o filmu - tak všichni dostali donře proplacené natáčecí dny ( mnohdy dostanou za takovýto den několika násobně víc než pracující za měsíc). Tak proč ještě další poplatky. Pracující také nedostane další peníze za to, že někdo jeho produkt dále prodá, že ho někdo užívá.
M77i11l48a65n 41W45e38l42s46e85r
Celé je to neuvěřitelně složité. A to jste dal příklad jen na filmy. A co komerční muzika, lidové písničky, dětská vystoupení na flétnu nebo třeba muzika na svatbě.
Běžný člověk nemá šanci se v tom vyznat. Další a další lobistické skupiny chtějí prachy za autorská práva. Zvukaři, výtvarníci, sochaři, architekti atd atd.
Za chvíli půjdete po ulici a za každou shlédnutou fasádu či sochu budeme muset platit!
Přiznám se, systému vybírání poplatků vůbec nerozumím. Ale připadá mi, že musím platit i za poslech státní hymny.
Pokud někdo složí písničku (text +hudba) a vydá CDčko, tak dostane zaplaceno od vydavatele (placeno poprvé). Pokud tuto písničku hrají v rádiích, tak rádia taky musí platit (to už je podruhé). Pokud si rádio pouštíte třeba v kadeřnictví, musíte za to platit (potřetí).
Domácnosti musí platit poplatek 1x Českému Rozhlasu a 1x České televizi. Bez ohledu, zda to posloucháte či ne. Podnikatelé musí platit za každý přístroj, který umožňuje poslech (či podívání). Takže každý počítač, každý mobil, tablet...... I když mám jen jedny oči a uši. (To už je placení počtvrté, popáté....) Zkuste si koupit mobil nebo počítač, na kterém nelze poslouchat on-line rádio... NELZE. A taky se platí poplatek za čistá CDčka a flešky, protože si přece na ně chcete něco nahrát. (a to je placení pošesté). Mimochodem, taky se platí poplatek za kopírky. Co kdybyste si chtěli okopírovat třeba Van Gogha....
J34a63r73o58s75l45a92v 70T10a56c46h69o84v96s43k95y
Pokud autorovi vadi, ze lidi poslouchaji nebo zpivaji jeho pisnicky, tak at je nepise. Jako zednik muze byt take prospesny.
J73i45ř29í 52H75o86l98ý
A nebylo by jednodušší autorská práva omezit např. tak na 3 roky.
Každý kdo něco udělá má tak možnost na tom vydělat a ne jen parazitovat na celý život!
T24o38m72á37š 63H36o57u72š93k98a
Nebylo. Říci o autorovi knížky, že parazituje na jejím vydání je opravdu strašlivá představa hodná stalinskéo socialismu.
P63a11v40e23l 14M50o94r10a81v72e78c
A nebylo by jednodušší mít zákony, kdy nekomerční produkce jakýchkoliv děl je legální? Sakra proč musím řešit jestli pět lidí už je veřejnost nebo až šest, anebo odkud a jak jsem film získal? Anebo jestli můžu pustit celý film anebo jen trošku? Vždyť to je jako "více než malé množství drogy", stejný nesmysl..
T80o17m26á50š 32H44o70u92š23k93a
Nebylo. Protože nekomerční produkce jakýchkoli děl je neprosto šílený pojem a pokud "nekomerčně" rozdám cizí práci, je z pohledu autora úplně jedno, že já z toho nic neměl, protože tím rozdáním on přišel o příjem, který z prodeje své práce mohl mít. A jak píšu jinde, pokud s autorskými díly ve škole zacházíte stylem uvažujícího učitele, který je opravdu využívá k výuce, nemusíte řešit vůbec nic. Pokud je pouštíte třídě jen proto, že tím zaplácnete čas, je to blbé nejen z pohledu autorského zákona, ale hlavně z pohledu pedagogického.
P46a63v59e30l 13D17v38o44ř52á82k
Obávám se, že to zbytečně dramatizujete. Do jakých absurdností se nesmyslné dodržování autorských práv dostalo, tu bylo probíráno několikrát.
Moje choť (učí matiku a zeměpis) tvořila výukové prezenetace, tzv. dumky. Získávání "legálních" obrazových materiálů byla kovbojka sama o sobě, a k tomu ještě povinnost uvést spoustu údajů o autoru - třeba fotky. Včetně barvy jeho podvlíkaček.
Kvůli sporům o autorská práva tu před časem zmizelo z trhu spousta notového materiálu, takže když jsem chtěl známému poslat požadovaný klavírní výtah, nebyl k dostání. Tak jsem prostě okopíroval svůj. A OSA NOSTRA si mohla trhnout ploutví.
Když se kutlura a zdroje znalostí stanou předmětem sprostého kšeftu a bezohledného rejžování, tak je asi něco špatně. Zejména, jde li o vzdělávání.
Proto volím Piráty.
J52a69r31o95s13l81a68v 94T34a51c93h23o29v42s30k55y
Me se vzdycky podarilo stahnout, co jsem potreboval v pdf. Nemyslim, ze s notami je problem.
P41e90t85r 79N80ě15m53e63c
Autorska prava na pythagorovu větu ? (Pravda, je tomu asi vice nez 50 let)
P62a82v46e87l 71D47v29o95ř38á47k
To víte, že ano. Vždyť se dá na tom něco trhnout.
J93a54r28o62s11l97a88v 51T25a32c44h26o10v56s30k95y
Uplne nejdulezitejsi je vychoat deti tak, aby nebyli predpriposrani jestli je neco nebo neni legalni. Kazdy den to chce provest alespon jednu nelegalni vec, ktera vsak nikomu neuskodi. Pestovat v nich zdravy rozum a sebevedomi ho pouzivat.
T53o66m12á70š 63H76o41u37š28k84a
Tady vůbec nejde o předposranost a článek, aspoň podle mě, není o tom být předposrán. Když na to kouknu očima učitele / ředitele školy, tak pokud učitel myslí hlavou a používá autorská díla správně z pohledu didaktiky, tak se automaticky pohybuje i v legální sféře a není co řešit. Na druhou stranu je na místě a zcela fér, abychom žáky naučili k tomu, že duševní práce je práce a je správné ji ctít a respektovat, že autor duševní práce (či jeho dědic) má právo na to za ni dostat zaplaceno.
- Počet článků 216
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 4329x
Žiju hlavně psaním filmových příběhů - v poslední době to je nejvíc sto let starý příběh Poslední velikonoce. A ve volných chvílích také cestování časem.
Blog jsou moje "myšlenky pozdě v noci", často hodně o politice a věcech, které se do mé pozornosti vtírají, aniž by byly zvány. Pro "facebookové" čtenáře mého blogu mám FB stránku Sedmá vlna, kde najdete upozornění na všechny nové články na blogu a různé drobnosti, které mi upadnou od ruky. Kdo nejste Facebookový, najdete vše přehledně tříděné a snadno listovatelné na www.SedmaVlna.cz.