Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
JH

Máte čím přemýšlet a je to na vašich textech znát. Máte pravdu v tom, že obecná vzdělanost naší civilizace vyrůstá z křesťanství. Podle mne i z antiky.R^

3 0
možnosti

Z antiky zprostředkovaně přes křesťanství. Antické spisy skončily na Středním Východě, kde je znovuobjevili muslimští učenci a od nich je překládali povětšinou křesťanští mniši.

0 0
možnosti

Sám to píšete - znalost backgroundu vychází z literatury, ze sdílených příběhů. Proto je dobré mít povinnou maturitu z něčeho, co dotyčným umožní mít minimální společný background a možnost si jej dále rozšiřovat. A neplatí to jen o literatuře - společný základ dostávají všichni žáci v chemii, biologii, fyzice. A není to kvůli hlupákům, kterým to učivo jedním uchem nalejete dovnitř a druhým jim vyteče. Je to o vzdělanosti populace.

3 0
možnosti

Kašlat na literaturu znamená kašlat na předchozí generace, které tu žily před námi. Pohrdat jejich mozky, znalostmi a schopnostmi.

3 0
možnosti
Foto

Mistra a Markétku jsem taky nečetl, kdyby se mě někdo zeptal na jméno Bulgakov, asi bych spisovatele tipoval, ale nebyl bych si vůbec jistý. Právem jsem odmaturoval až v náhradním termínu, protože jsem právě z češtiny v maturitním ročníku propadl. Když se syn včera vrátil ze školy prohlásil něco v tom duchu, že to byla šaškárna. Dnes mi to nedalo a kouknul jsem se na ten test a stihl jsem to za 45 minut na 39 bodů. Nějak moc nechápu na co si maturanti vlastně stěžují. Na těch 22 bodů by to musel podle mně udělat každý, kdo prošel základní školou a aspoň něco tam pochytil a není k okolnímu světu úplně hluchý a slepý. Nemůžu se zbavit dojmu, že maturita v takovéto podobě je vlastně k ničemu. S vaším článkem souhlasím.

2 0
možnosti

Víte, jaká by byla úroveň, kdyby neexistoval aspoň tenhle nezávisle hodnocený test? 

Ano, maturita v této podobě je (takřka) k ničemu. Není ale žádný problém zvednout obtížnost tak, aby to aspoň trochu připomínalo zkoušku po čtyřech letech studia. 

Dokážete si ale představit, kolik lidí by vyletělo a jaký by nastal jekot?

1 0
možnosti
Foto

Státní maturity jsou momentálně postaveny hlavně na porozumění textu a základních gramatických pravidlech. Znalostí je požadováno minimum, které by mělo být všeobecně známo. Ale i bez něj se dá maturita na 44% v pohodě udělat. Co to vypovídá o její úrovni, snad ani psát nemusím. Pokud ji i přesto někdo neudělá, měl by se zamyslet především nad sebou a ne první nadávat na zadání.

Jinak se zmínkou o Mistrovi a Markétce jste mě potěšil, tuto knihu jsem četla asi sedmkrát a vždy v ní najdu něco nového.

5 0
možnosti
LN

...Mistr a Markétku jsem nečetl dodnes....spisy Dostojevského  dodnes obcházím obloukem....a přesto jsem k maturitě z češtiny šel.....ale zase...myslím že jsem byl jediný z celého ročníku...kdo v té době četl Pána prstenů (1979)....a jen pár nás znalo Jirotkova Saturnina či Werichovo Fimfárum.......je mi líto...že mne je vám líto...ale označení za analfabeta rozhodně odmítám....:-/

0 0
možnosti
Foto

Pán prstenů je fajn knížka a četl jsem ji jen nedlouho po vás. Na x-té kopii, kterou někdo růčo ppřespal na stroji. Nicméně - jestli vim nebo nevim, kdo je Sauron, je z hledisku chápání kontextu evropského umění za posledních 2.000 let jedno. Pán prstenů mi dokonce ani moc nepomůže v chápání naší civilizace a jejích základů. Pokud nevim nic o příbězích z Bible, jsem úplně mimo ppři pochopení jak uměleckých děl, tak možná velké části lidí, kteří mě obklopují. To je rozdíl mezi Biblí a Pánem prstenů (neříkám, že jediný).

5 0
možnosti
JL

Ta otázka ohledně Jidáše nesouvisí s češtinou, ani s literaturou, jde o vnímání kulturního kontextu, samozřejmě křesťan, který bere Bibli vážně, bude vědět, že Jidáš byl Iškariotský. Ale laxně vzdělaný sekularizovaný Čech bude vědět kulové...Takže  jde vlastně o docela zajímavý test kulturního vzdělání našich středoškoláků - jsem zvědavý na výsledek.

3 1
možnosti
Foto

Nejlepší na tom je, že ukázka není z Bible, ale z jiného díla. Takže Bible je jen nápovědní berlička.

0 0
možnosti
  • Počet článků 216
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4329x
Pedagog, spisovatel, scénárista, režisér... vypravěč. Nevěřící Tomáš. 

Žiju hlavně psaním filmových příběhů - v poslední době to je nejvíc sto let starý příběh Poslední velikonoce. A ve volných chvílích také cestování časem.

Blog jsou moje "myšlenky pozdě v noci", často hodně o politice a věcech, které se do mé pozornosti vtírají, aniž by byly zvány.  Pro "facebookové" čtenáře mého blogu mám FB stránku Sedmá vlna, kde najdete  upozornění na všechny nové články na blogu a různé drobnosti, které mi upadnou od ruky. Kdo nejste Facebookový, najdete vše přehledně tříděné a snadno listovatelné na www.SedmaVlna.cz.