- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
V teoretické rovině jsou Vaše vznosné úvahy nepochybně hezké, přitažlivé, všeobecný souhlas vyvolávající.
Jenomže faktem je, že například já si nejvíc pamatuji z předmětů, k nimž jsem byl ve škole donucen a cepován a dělal je s nechutí. Například o tehdy milované chemii už nevím skoro nic. Nenáviděnou ruštinou jsem sice po odchodu ze školy nikdy nemluvil, ale dodnes rusky rozumím. A takovými příklady bych mohl pokračovat...
Někoho nadchnout, někoho donutit. Protože nejsou všichni stejní.
Jestli ten problém není v našem školství - například v téměř stoprocentní feminizaci. Chybí tu mužský prvek. Za mého mládí to bylo tak 2:1, dnes 1:9 .
Kdepak 1:9. Jste vedle jak ta jedla. Na základních školách je to 1:23.
Problém je potřeba vidět nejenom ve škole, ale i doma. Dnes je moderní se s dětmi neučit, ale najmout jim doučování. Přitom už jenom samotný fakt, že rodič něco neví a společně s potomkem se to naučí, aby to mohl vysvětlit je cenný jako příklad. Místo toho se řekne: "matika je těžká", "fyziku jsem nikdy v životě nepoužil/a" a je to. Dítě si z domu do školy odnese pocit, že všechno, co se učí ve škole je k ničemu. Stejní rodiče jsou pak ale neprosto vykolejení z životních situací, které by vyřešily znalosti základní fyziky (mechanika a jednoduché znalosti o elektrickém proudu). Už ani radši nezmiňuju základní znalosti matematické logiky, tu kdyby lidi dovedli používat, byl by svět jinde.
Škola na tom taky samozřejmě nese svou vinu, kdy se např. v dějepise tupě učí data a události, místo toho, aby se ve škole vysvětlily souvislosti, v programování se učí obskurní jazyky, místo toho, aby se středoškoláci naučili sestavit algoritmus.
No, to by platilo, pokud by zároveň žák byl ve škole proto, že tam sám a) chce být b) má schopnosti, které danému stupni vzdělání mohou odpovídat. Pokud ale rodiče dotlačí studenta na gympl (aby z něj byl ten doktor...), který otráveně prolézá s trojkami až čtyřkami, takového studenta opravdu nemá smysl snažit se nadchnout, protože se vám to prakticky nemá šanci povést. Takže chyba je (bohužel) i v systému, který umožňuje financovat školy primárně dle počtu žáků, čímž si většina škol nedovolí takového studenta odmítnout nebo přesvědčit jeho či rodiče, že by měli zvážit jiný typ školy.
Nevím, proč žáky do něčeho nutit. Prostě kdo chce, učí se, zatne zuby, maká...a kdo nechce, ten na to kašle. Tak to bylo vždycky. Jenže v dnešní době má každý právo na minimálně VŠ vzdělání a z individuálních neúspěchů se viní vzdělávací instituce, které "neumějí" studenty nadchnout, zabavit, motivovat.... Dnes musí být každý úspěšný, i kdyby to byl úplný trouba