Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J35o61s17e29f 29P62o48t95r 6150971407469

Autor sice píše, že je pedagog, ale ve svém výčtu úkolů školy zapoměl jeden úkol a to úkol rozhodující, totiž dát dětem základ k práci.  Vztah k práci nemají lidé vrozený, práce je těžká, nepříjemná, vyčerpávající ..... Vztahu k práci a pracovat se musí lidé naučit.

Co jiného je dril, dodržování vyučovací doby, plnění úkolů, včetně domácích úkolů, restriktivní známkování, než příprava dětí  na jejich pozdější pracovní činnost. To co se děti naučí do 14 let, v tomto věku by to zvládly za dva roky.

O tom píší i kolegové níže, že vzdělání ze základní školy moc  nepochytili, ale asi si nikdo o z nás neuvědomuje, že škola nám dala základ k naší pracovní činnosti a k socializaci .

0/0
4.2.2015 20:17

J82o32s38e29f 48H46u28m91m73e87l 9195116922200

autor, zjistil, že vzdělávání ve školách má své opodstatnění. Děkuji mu za tuto objevnou informaci

0/0
4.2.2015 15:26
Foto

J17i45ř20í 34K92r64á89k94o23r72a 9179653

Já jsem možná ve škole získal vzdělání (to formální), ale vědomosti jsem získal až v pozdějším věku formou samostudia. Škola mi většinu oborů spíš znechutila a nadlouho mě od nich odradila. Například historie mě chytla až ve třiceti a díky Khan Academy mě začala bavit i ta matematika.

Souhlasím s tím, že základní škola by měla být povinná a stát by měl určovat jakýsi základní rámec. Ale to je tak vše. Stát by neměl psát přesné osnovy, neměl by rozhodovat, jak dlouho budou děti chodit do školy, neměl by určovat strukturu výuky či strukturu tříd. Nějaké srovnávací zkoušky by klidně mohly být, ale jinak bych to všechno nechal na těch školách a konkurenci.

0/0
4.2.2015 12:18

S34t59a54n48i47s15l56a37v 12S85t83u45p77k64a 6418681269602

V Británii to například funguje na mnoha školách již takto, ve zkratce: 

Děti jsou do školy zapsány, ale následná výuka funguje v rámci konzultací. To znamená, že žák dostane zadanou látku a studuje doma sám a může se kdykoliv poradit. Avšak čím méně nadanější žák nebo více, což se zjistí konzultací, zkoušením etc., tím větší nebo menší je jeho školní docházka a tak někteří studenti dochází na vyučování 5 dní v týdnu, někteří tři a jiným, těm nejnadanějším, stačí třeba jen jeden, záleží i na obtížnosti daného učiva etc. Má to spoustu nesporných výhod na vytíženost, flexibilitu, stát ušetří etc. a ukazuje, že zodpovědnost a výsledky studentů převyšují mnohdy standardizovaný typ škol. Samozřejmě nic není dokonalé a perpetuum mobile neexistuje a tak zcela určitě má forma výuky před sebou ještě dlouhou cestu, zvláště s příchodem stále novějších technologií etc.

0/0
4.2.2015 11:37
Foto

P73a97v27e35l 52P40o60k93o72r46n81ý 2916364240552

Mě nedávno zarazil názor, správný, že výuka psaní ve škole není jen o psaní, ale o schopnosti umět vést ruku (a pak jí umět vést při operaci, při stavbě zdi). Wikipedia, mám v ní i svou jednu teorii, mockrát jsem Wikipedii doplňoval, ale rozhodně jí nedoporučuji jako primární zdroj, nejsprávnější má být názor učitele, pokud není, má ho učitel změnit či uvést další názory, ať si žák vybere, ale žák by se měl naučit nejprve ten učitelův a pak ať se učí i ty další, které může při zkušení i uvést jako svůj jiný názor.

0/0
4.2.2015 11:20

J41a79r92d42a 29C48h70o95v46a81n15e59c 6351885243109

Vcelku souhlas, zejména s větou "Škola by měla maximálně nastartovat jeho potenciál a pomoci mu, aby došlo tak daleko, jak může." Ovšem naopak zásadně nesouhlasím s větou "Jeden z hlavních úkolů školy je naučit děti spolu žít a komunikovat."

Socialisace člověka je úkol rodiny, nikoli školy. Ve škole jde jen o druhotný efekt, doprovodný jev. Úkolem školy je vzdělání: dodat informace a naučit s nimi pracovat, využívat je a myšlením je zhodnocovat. (Informace jsou jako cihly. Amatérský chalupář z nich může postavit zídku. Zedník z nich postaví dům. Projektant z nich postaví velký dům a architek palác. Samotné cihly jsou k ničemu tomu, kdo neví, jak je sobě skládat a vázat je a čím je spojovat.)

Školy vznikly v Mezopotámii starých Sumeřanů, v jejich městských státech. (Asi nezávisle na tom pak později také v Číně a v Egyptě, ale ta nezávislost není jistá.) Jejich úkolem bylo od samého počátku děti učit určitým specifickým dovednostem, tehdy tedy čtení a psaní. Systematické školy vytvořili Židé, neboť vzdělání pro ně byla náboženská povinnost. Katolická církev pak na přelomu ranného a vrcholného středovku vytvořila universální školy pro všeobecné a komplexní vzdělávání. Explosivní rozvoj školství začal až za pozdního středověku po vynálezu knihtisku, v ranném novověku se pak školství začala postupně stávat povinným pro všechny děti (což bylo v Evropě dokončeno až za bolševické revolucí v Rusku).

Cílem a úkolem školy však nikdy nikde nebyla socialisace, tedy naučit děti spolu žít a komunikovat. Teprve děti, které spolu umí žít a komunikovat, mohou jít do školy. Rodina je na to musí připravit. Ovšem jednodětná rodina to nezvládá (nemá jak), proto se v nové době vyrojily ty bláznivé pokusy o povinnou mateřskou školu (nutno zdůraznit, že slovo mateřská je adjektivem slova matka) a absurdní teorie o tom, že úkolem školy je "naučit děti spolu žít a komunikovat".

+1/0
4.2.2015 9:45

P57a36v96e22l 42H67e16k 8337116173861

Zjevně jste taky absoloval nějakou netradiční školu či pobýváte dlouhodobě v zahraničí.

0/−2
4.2.2015 9:39



Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.