Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Příští rok zaniknou základní školy

22. 09. 2015 9:40:59
Ministerstvo pro socialistickou osvětu a státní zakázky v oblasti měkkých programů se rozhodlo sloučit základní a praktické školy. Oficálně zaniknou školy praktické, ale ve skutečnosti tomu bude přesně naopak.

A to vše ve jménu nádherného pojmu inkluze, který jsme vyčetli v jakýchsi vzletných plánech eurounijních, aniž bychom se obtěžovali zabývat tím, co ten pojem znamená. Až budete inkluzi proklínat, zkuste, prosím, vzít na vědomí, že jste se s ničím takovým skoro jistě nesetkali a v nejbližších letech ani nesetkáte, tím pojmem operují pomatení aktivisté, aniž tuší, co skrývá.

Integrace znamená, že (v našem případě) žák se dokáže zařadit do systému, dokáže v něm fungovat a z hlediska sociálního systému (např. třídy) nepředstavuje komplikaci. Třída může fungovat jako celek a integrované dítě se mu víceméně přizpůsobí.

Inkluze znamená kombinaci vnitřní diferenciace s důkladnou individualizací. Ono to není z principu v protikladu k integraci, ale řeč je o něčem jiném. Inkluze znamená, že východiskem se stanou individuální vzdělávací potřeby každého žáka a vzdělávací systém se postaví tak, aby bylo možné optimálně pracovat s každým žákem podle toho, co potřebuje.

Z určitého pohledu je to pedagogický ideál. Jenže...

Aby se učitel mohl do takové výuky pustit, musí mít leccos nastudováno. To není otázka, jestli jsou učitelé dobří nebo špatní, to je otázka znalostí a zkušeností s něčím, co se vůbec nekryje s naší dosavadní zkušeností toho, co je to škola a jak funguje.

Je zcela vyloučené, že by někdo mohl učit inkluzívně a přitom zachoval metody a organizační formy výuky, které jsou pro naše školství typické.

Inkluze s 30 žáky ve třídě teoreticky možná je. Ale je nesmírně náročná a vyžaduje učitele, který má docela velké zkušenosti s metodami, které jsou u nás stále považované spíš za exotické a málokdo je opravdu zvládá - projekty, problémové učení, týmové úkoly atd. Navíc v zemích, kde s inkluzí zkušenosti mají, mají učitelé k dispozici pedagogické asistenty, je tomu přizpůsobený systém odpoledních kroužků atd.

Taková výuka samozřejmě je náročnější a zabere větší prostor při přípravě. Takže chce mj. hodně motivované, kvalitní učitele. Nebude to fungovat, pokud se zásadně nezmění systém odměňování učitelů. Ten může vycházet jedině z množství, kvality a náročnosti odvedené práce. Systém, ve kterém je výše mzdy odvozována od dosaženého vzdělání a délky praxe nefunguje ani v naší C&K škole. Ale ta škola nějak setrvačností přežívá. S inkluzívním vyučováním se vzájemně vylučují. Budeme-li na něm trvat, nebudeme mít učitele, kteří by se do nějaké inkluze reálně pustili a žádnou inkluzívní školu mít nebudeme.

Inkluzívní charakter vzdělávání se vzájemně vylučuje s čímkoli jako jsou osnovy nebo plošné jednotné testování. Ne, že by inkluzi komplikovaly. Osnovy ji prostě z principu vylučují. Buď bude vzdělání inkluzívní, nebo budeme mít osnovy. Jde o z principu přesně protichůdné myšlenkové přístupy.

Inkluzívní školu tu ještě řadu let, troufám si konstatovat, mít nebudeme, s výjimkou některých (většinou soukromých) škol, které se s velkým entuziasmem pouští do experimentování a hledání východisek ze současného stavu vzdělávací soustavy. Pokud jim tedy nějaký další hlupák z pozice ministra školství nezkomplikuje práci natolik, že ani to nepůjde. Ale majoritní části populace se i nadále o inkluzívním vzdělávání bude moci tak zdát. Bez ohledu na to, čím se budou chvástat politické elity.

A cože přinese sloučení praktických a základních škol? Především nesmírně zkomplikuje práci učitelům základních škol. Protože naše školy inkluzívní nejsou a nebudou, budou se muset učitelé z velké míry přizpůsobit požadavkům žákům přiřazeným z praktických škol. Samotné je to otráví. Přibude žáků frustrovaných z toho, že nezvládají základní učivo a přibude množství žáků frustrovaných z toho, že škola je nesmyslná strašllivá nuda, která ani trochu nekoresponduje s realitou za jejími zdmi.

Nehledě na to, že učitelům základních škol tak jako tak přibude další samostatný oříšek, a to vzdělávání dětí imigrantů a jejich integrace do společnosti. I když to samo o sobě je zvládnutelný oříšek, jen to chce se jím systémově a rcionálně zabývat. Povím o něm někdy příště.

Bohužel tahle strašlivá populistická hloupost už byla odhlasovaná a pokud nepřijde zemětřesení, válka, epidemie nebo něco podobného, vejde v platnost. Z následků se bude naše školství dlouho vzpamatovávat. Jestli na tom můžu vidět něco pozitivního, tak snad jen to, že může nastat takový malér, že to, že v jednadvacátém století neobstojí školský systém ze století osmnáctého, pochopí úplně všichni. A že se tedy něco opravdu udělá pro změnu k lepšímu. I když to jsem asi idealista. Leda bychom příště u voleb míst koblih začli preferovat vzdělání vlastních dětí.

Autor: Tomáš Houška | úterý 22.9.2015 9:40 | karma článku: 44.53 | přečteno: 7553x

Další články blogera

Tomáš Houška

Učitelé dostali přidáno! Tak co si stěžujou?!

V dobách, kdy jsem řediteloval, jsem několikrát zažil, jak se ministr školství v televizi chlubil, kolik učitelům přidali (do tarifních tabulek). Ale už neřekli, že školy nedostaly ani o fň víc skutečných peněz.

9.11.2017 v 16:00 | Karma článku: 27.16 | Přečteno: 1363 | Diskuse

Tomáš Houška

České houfnice v Azerbajdžánu. Na koho asi budou střílet?

Zprávička o tom, že čeští zbrojaři prodali nějaké ty houfnice Azerbajdžánu (přes mezinárodní zákaz), v médiích zapadla. Děje se toho hodně a nejčastější reakcí byla radost, že jsou naši zbrojaři šikovní. Víme koho vyzbrojujeme?

2.10.2017 v 18:05 | Karma článku: 24.07 | Přečteno: 668 | Diskuse

Tomáš Houška

Příběh Arménie

Pro mnoho lidí je Arménie tajemnou zemí někde daleko, a když máme zalovit v paměti, co jsme se o ní učiili v dějepise, většinou musíme přiznat, že nic. Výlet do té současné nechám na příště, pojďme nahlédnout do její historie.

26.9.2017 v 10:15 | Karma článku: 23.18 | Přečteno: 883 | Diskuse

Tomáš Houška

Manifest pijáka kávy

Mám rád dobrou kávu. To je problém, protože míst, kde mi ji připraví, je tuze málo. Po Praze kromě čaovny U legionáře tak dva tři další podniky a to je vše. Nemáte náhodou cukrárnu, bar nebo kavárničku? Pak by to bylo pro vás.

11.7.2017 v 9:35 | Karma článku: 18.82 | Přečteno: 557 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Václav Dlouhý

KOKOTSTARY@GMAIL.COM

Aplikace. Registrace. Zadejte heslo. Heslo musí obsahovat malé a velké písmena, číslice a znaky. Aplikace se aktualizuje. Vítejte. Kupte si nové pyžamo. Kupte si pozemek v Horní Dolní. Kupte si kočkodána. Zadejte heslo...

19.11.2017 v 0:56 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 41 | Diskuse

Karol Wild

Nevýhoda pana Drahoše

Prezidentský kandidát pan Jiří Drahoš byl podroben pečlivému zkoumání při návštěvě Olomouce. Časopis Respekt si všiml, že nerad zvedl prsty na vítězství, byl nedochvilný a není šoumen.

18.11.2017 v 21:30 | Karma článku: 17.16 | Přečteno: 1017 | Diskuse

Hana Rebeka Šiander

Recenze knihy „Samomluvy Miroslava Macka“

Kniha českého stomatologa, bývalého politika, publicisty, překladatele a politického komentátora Miroslava Macka „Samomluvy Miroslava Macka“ je podivuhodná. Pobaví, rozesměje, inspiruje i obohatí, neboť je plná životní moudrosti.

18.11.2017 v 19:14 | Karma článku: 18.15 | Přečteno: 519 | Diskuse

Martin Houška

Slavíme 129 let od vzniku výmluvy na lenost

Za pár dní naše planeta oslaví významné výročí a to 129 let od počátků automobilové historie. Nestali jsme se však otroky našich plechových miláčků?

18.11.2017 v 18:55 | Karma článku: 5.20 | Přečteno: 160 | Diskuse

Oto Jurnečka

Já jsem větší demokrat než vy pane, aneb už se perou

Po volbách se jedna část politické scény prohlásila jedinou demokratickou silou. V dojemném souladu s médii rozjeli příběh, kterak strany se kterými nekamarádí, nejsou demokratické.

18.11.2017 v 18:29 | Karma článku: 34.71 | Přečteno: 698 | Diskuse
Počet článků 213 Celková karma 24.80 Průměrná čtenost 4060

Pedagog, spisovatel, scénárista, režisér... vypravěč. Nevěřící Tomáš. 

Žiju hlavně psaním filmových příběhů - v poslední době to je nejvíc sto let starý příběh Poslední velikonoce. A ve volných chvílích také cestování časem.

Blog jsou moje "myšlenky pozdě v noci", často hodně o politice a věcech, které se do mé pozornosti vtírají, aniž by byly zvány.  Pro "facebookové" čtenáře mého blogu mám FB stránku Sedmá vlna, kde najdete  upozornění na všechny nové články na blogu a různé drobnosti, které mi upadnou od ruky. Kdo nejste Facebookový, najdete vše přehledně tříděné a snadno listovatelné na www.SedmaVlna.cz.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.