Nahradíme školu Wikipedií?
Z Wikipedie může dítě načerpat určité znalosti, ale vzdělání je úplně něco jiného. Vědomosti jsou ve skutečnosti jen malou kostičkou v komplexu toho, co je to vzdělání. Neberte to tak, že tam nepatří, ale opravdu jsou jen malou částí, vzdělání je něco, co vědomosti daleko daleko přesahuje. Vzděláním by mělo být rozuměno získání kompetencí k životu. K řešení konfliktů, schopnost pohybovat se v sociálních rolích, komunikovat, sdílet a tříbit si kontaktu s ostatními hodnotové systémy, součástí vzdělání, a to vlastně jednou ze základních, je akulturace. Proto ho nikdy nemůže nahradit žádná Khanova škola, elearning natož Wikipedie.
Jeden z hlavních úkolů školy je naučit děti spolu žít a komunikovat. A to se dá jedině v pestrém sociálním (myšleno lidsky, nebo příjmově) prostředí. Nestačí k tomu samotná rodina, ta má zase jiné nenahraditelné role. Dítě potřebuje mj. skupinu vrstevníků. Současně je potřeba někoho, kdo bude zdrojem podnětů pro žáky. To neznamená, že bude mluvit u tabule a zkoušet a dávat známky. Ten model je prostě už pryč a jakékoli vzdechy po jeho návratu jsou mimo realitu. Ale někdo, kdo bude žáky inspirovat. Ale o tom jindy.
Mohou to být rodiče? Že bychom zrušili školní docházku a děti by se učily doma? Popravdě řečeno, někteří rodiče by to zvládli mnohem lépe než celá škola, a různé formy unschoolingu, domácích škol jsou jednou z podob, jak vzdělávání v budoucnosti bude vypadat. A vlastně jenom byrokracie v resortu vedeném nekompetentními vězeňskými psychology a fotbalovými rozhodčími tomu brání. Ale důležité je vnímat, že to není budoucnost vzdělávání pro všechny děti.
Nejspíš většina dětí vždycky, nebo minimálně dlouhá desetiletí do budoucnosti, bude potřebovat školní vzdělávání. Byť bude vypadat jinak, než to, jak jsme ho jako děti zažili my.
Je spousta dalších důvodů, proč mít povinné školní vzdělávání. Nemusí to být nutně školní docházka, ale to je samostatné téma. Většina lidí bude chodit do školy. A to proto, že a) většina rodičů neumí unschooling zařídit tak, aby byl lepší než i špatná škola b) většina rodičů si to (aspoň teď a v příštích mnoha letech) nebude moci dovolit s ohledem na pracovní dobu. Takže většina dětí prostě půjde do školy.
Co kdyby všechno vzdělání bylo prostě placenou službou a stát by se do toho nepletl vůbec? Žádné povinné školní vzdělávání, ať si to prostě každý udělá, jak umí a jak mu moudrost dovolí. Jako pravičák bych to měl razit. Ale není to dobrý nápad.
Kdyby ZŠ byly čistě tržní a každý si to zaplatil, jak uzná za vhodné, ve skutečnosti by to totálně rozstřelilo společnost. Operovat pojmy jako sociální stratifikace zní možná málo svobodomyslně, ale ona by nastala, a to velmi příkrá a neprůchodná. Měli bychom třeba 20% sotva gramotných, 20% jakž takž gramotných, 40% co by měli nějaké řekněme průměrně akceptovatelné školy jaké známe dnes, a cca 20% by vyráželo do života se skvělým vzděláním.
Do jedné generace by to skončilo bolševickou revolucí, nemluvě o tom, že tohle udělat s celkem prostupnou společností, jakou máme, by byla hrozná škoda.
Na úrovni ZŠ a MŠ prostě potřebujeme nějaké množství škol, které jsou obecní nebo jinak komunitní a které jsou hrazené přes daně.
Samozřejmě stát v žádném případě nemá být tím, kdo si vyhrazuje monopol, nebo kdo se považuje za povolaného vzdělávání řídit. Úlohou státu je zajistit pro jeho průběh podmínky. Zajistit, aby ti, kdo pro své děti chtějí atypické a hodně moderní vzdělávání, a jsou schopni ho zajistit, to mohli udělat bez nesmyslných obstrukcí, a děti, jejichž rodiče nechtějí nebo z jakéhokoli důvodu nemohou, měli zaručené kvalitní, byť řekněme mainstreamové vzdělání získané v některé z komunitních škol.
Proč komunitních? Protože třeba základní školy by prostě měly být většinově komunitní. Není to státní instituce, není to prodloužená ruka státu a také to nemůže být klasicky tržní nabízení služby. Nejběžnější základní škola je dnes obecní – což se v podstatě myšlence komunitní školy hodně blíží – a třeba na venkově to nemůže být moc jinak.
Vzdělání prostě vždycky musí vycházet z několika základních úkolů, které se vzájemně nesmí omezovat. Jedním je určitě optimální rozvoj předpokladů dítěte. Škola by měla maximálně nastartovat jeho potenciál a pomoci mu, aby došlo tak daleko, jak může. Což má každé dítě jinak. Jenže další stejně důležité úkoly jsou, aby se dítě naučilo žít v pestrém lidském prostředí. Protože to bude potřebovat. A třetí úkol, stejně důležitý je, naučit děti to vzájemné soužití povýšit na synergii: Společnost.
Jestli někdo z politiků uvažuje nad tím, kde se rodí budoucnost a co je pro naši budoucnost klíčová a zásadní investice, důležitější než všechny ostatní, je to vzdělání našich dětí.
Zní to někomu moc pateticky? Není ani omylem.
Tomáš Houška
Já chci taky přidat!
Poslanec Pávek se ve sněmovně vyjádřil, že poslanci berou málo a je spravedlivé, aby se jejich platy trvale valorizovaly, protože dřou jak koně. Nebo tak nějak. A tak zde je má krátká odpověď všem Pávkům.
Tomáš Houška
Budete vyvěšovat vlajku Tibetu?
Kdekterý politik sdílí na sciálních sítích fotku, jak vyvěšuje tibetskou vlajku. Některým není blbé tím spamovat nejrůznější skupiny a diskuse, které s Tibetem nemají moc společného. A co vy? Přidáte se?
Tomáš Houška
Opravte ty voliče!
Všude na mě koukají sofistikované analýzy co to té půlce národa je, že volila špatně. Tedy Zemana. Za tím je nějaká jejich nedostatečnost. Jsou porouchaní. Kdyby byli v pořádku, volili by správně.
Tomáš Houška
Učitelé dostali přidáno! Tak co si stěžujou?!
V dobách, kdy jsem řediteloval, jsem několikrát zažil, jak se ministr školství v televizi chlubil, kolik učitelům přidali (do tarifních tabulek). Ale už neřekli, že školy nedostaly ani o fň víc skutečných peněz.
Tomáš Houška
České houfnice v Azerbajdžánu. Na koho asi budou střílet?
Zprávička o tom, že čeští zbrojaři prodali nějaké ty houfnice Azerbajdžánu (přes mezinárodní zákaz), v médiích zapadla. Děje se toho hodně a nejčastější reakcí byla radost, že jsou naši zbrojaři šikovní. Víme koho vyzbrojujeme?
Tomáš Houška
Příběh Arménie
Pro mnoho lidí je Arménie tajemnou zemí někde daleko, a když máme zalovit v paměti, co jsme se o ní učiili v dějepise, většinou musíme přiznat, že nic. Výlet do té současné nechám na příště, pojďme nahlédnout do její historie.
Tomáš Houška
Manifest pijáka kávy
Mám rád dobrou kávu. To je problém, protože míst, kde mi ji připraví, je tuze málo. Po Praze kromě čajovny U legionáře tak dva tři další podniky a to je vše. Nemáte náhodou cukrárnu, bar nebo kavárničku? Pak by to bylo pro vás.
Tomáš Houška
Zborov
Původně jsem chtěl napsat velký podrobný článek o bitvě a souvislostech, o tom, co se dělo před 100 lety. Ale nějak jsem si to rozmyslel, do duše se mi vloudily souvislosti zcela současné.
Tomáš Houška
Pošta poskytuje nové služby
Čekání na poště bývalo nudnou protivnou věcí. Až do chvíle, kdy Česká pošta inovovala a spustila nové služby, Ještě jste je nezkusili?
Tomáš Houška
Kterou část těla máme mít semknutou?
Naši europolitici říkají, že se vše vyřeší, když se semkneme. Ale začlo mi vrtat hlavou, který orgán máme semknout?
Tomáš Houška
Evropský parlament uzákonil Den zbytků
Prostě celá unie bude povinně šest dnů střádat zbytky a sedmý den nikdo nebude smět jíst nic jiného než zbytky. Nedělám si srandu, ten legislativní výron opravdu vznikl.
Tomáš Houška
Největší zaměstnavatel v ČR propouští
V dobách největšího rozmachu zaměstnával v ČR přes milion lidí. Posledních několik let vytrvale propouští, letos v propouštění zrychlil a propouštění bude okračovat i v příštím roce. Zmizí řádově desítky tisíc pracovních míst.
Tomáš Houška
Trumpa na vás, holoto!
Po nástupu Trumpa se o půlminuty přiblížil konec světa, vědci to spočítali. Zemi postihnou apokalyptičtí démony a nejspíš i dojde i k pádu asteroidu, který zaviní hromadnou zkázu. A může za to Trump!
Tomáš Houška
Jak se miliardář zbaví majetku?
Věnuje ho do svěřeneckého fondu! Je to jednoduché a na volliče to zapůsobí. Co to bude pro dotyčného znamenat reálně?
Tomáš Houška
Lidl má geniální markeťáky
Změnit jednoduchou banální reklamu na tričko ve virální pecku, to chce talent. Asi je nepřeplatím, ale je to poučné. Přimělo mě to jít zalistovat těmito korektními multikulturními reklamami a zjistil jsem zajímavou věc.
Tomáš Houška
Ukradli nám Hrad!
Bydlím kousek od Pražského hradu. Už od klukovských let ho mám prolezený od sklepů po půdy, a to doslova. Celý život přes Hrad chodím ať na procházky nebo tudy vedou mé pěší cesty do centra. Ale dali mi najevo, že už tudy nesmím.
Tomáš Houška
Hranice mezi vírou a ideologií
Schopnost pojmenovat věci správnými pojmy se ztrácí nejen v debatách. Prostě jsme si jazyk rozostřili. Často víc plete než sděluje. Plný nálepek a sémantických manipulací. Tak užíváme třeba pojem víra nebo náboženství.
Tomáš Houška
Uprchlíci nebo migranti?
Po včerejšku jsem v médiích zaznamenal opakovaná tvrzení, že útok možná spáchal uprchlík. Nebyl to uprchlík, nemaťme se vzájemně užíváním nesmyslných pojmů.
Tomáš Houška
Udavači sobě
Oslavme použitím speciální linku a webový formulář, přes které lze velmi jednoduše někoho udat! Coby filmař vím, že když je na zdi puška, má se z ní vystřelit, tak pojďme pálit.
Tomáš Houška
Stále sa hovorí o vidieku, ale ten venkov je celkom na prd
Z úřadovny ministra financí to při pohledu do excelovských tabulek musí být jasné: Všechen ten krásný HDP vzniká ve městech. Tak k čemu nám je ten venkov? Prostě ho zrušme!
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 216
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 4329x
Žiju hlavně psaním filmových příběhů - v poslední době to je nejvíc sto let starý příběh Poslední velikonoce. A ve volných chvílích také cestování časem.
Blog jsou moje "myšlenky pozdě v noci", často hodně o politice a věcech, které se do mé pozornosti vtírají, aniž by byly zvány. Pro "facebookové" čtenáře mého blogu mám FB stránku Sedmá vlna, kde najdete upozornění na všechny nové články na blogu a různé drobnosti, které mi upadnou od ruky. Kdo nejste Facebookový, najdete vše přehledně tříděné a snadno listovatelné na www.SedmaVlna.cz.