- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Naštěstí pro CERMAT to stále jde, protože tyto technologie jsou zatím ještě dobře identifikovatelné. Až bude chytré osobní PC představováno čipem nacvaklým do lebeční kosti kdesi za uchem a komunikovat s ním budeme přes cosi jako EEG, nevím, co budou mudrci z CERMATU žádat. Možná aby maturanti nechali doma hlavu.
To, co v daném zákazu vidíme v přímé přenosu, je konflikt tereziánského osvíceneckého pojetí vzdělání s realitou 21. století.
Ve škole, která tu fungovala a dávala smysl do nějakých sedmdesátých-osmdesátých let minulého století, totiž platilo, že vzděláním je rozuměno vlastně dovednost disponovat určitým (co největším) objemem informací. Tato definice ztratila smysl s nástupem webu, jak ho známe dnes, tedy někdy v polovině devadesátých let (ano, je to už téměř 20 let).
V současné době to tak už ale není. Dnešní žáci nemají nedostatek informací. Potřebují úplně jiné kompetence. Maturitní zkouška, má-li nějak odrážet realitu, nemůže být založena na tom, že si žáci něco zapamatovali, ale musí vycházet z jejich kompetence dostupnými informacemi operovat, řetězit je do kauzálních vztahů, hledat souvislosti, indukovat... Moudrý pedagog by měl vycházet z premisy, že pokud si žák dokáže informace opatřit stejně pohotově jinou cestou než výlovem z paměti, je to v pořádku, pokud dokáže úspěšně zvládnout předloženou úlohu.
A tam mířím. Předmětem vyučování - a následně zkoušky - by mělo být řešení komplexních úloh. Pokud žák informace k nim bude vědět zpaměti, dobře, asi mu to řešení urychlí, ale pokud je bude umět efektivně nalézt z externích zdrojů, také dobře. Hodnoceno má být řešení jako celek, ne množství zapamatovaných informací.
Samozřejmě je reálné tak vyučovat a je reálné tak i zkoušet. Jen to chce opustit prisma, jakým jsme vzdělání viděli v minulosti a připustit, že svět se kardinálně změnil.
Doba parního stroje, logaritmických pravítek a pera namáčeného v kalamáři do inkoustu je prostě už nenávratně pryč. Technologie, které jsem zmínil v úvodu jsou přitom realitou dneška. A bude velice vtipné kouknout na tenhle článek za dalších 20 let - neb takové "chytré hodinky", které dnes bez problému koupíme, mají větší výpočetní výkon i další parametry, než jaké měl běžný stolní osobní počítač před oněmi dvaceti lety.
Já jen doufám, že v té době to už bude bez CERMATu, který skončí v učebnicích paleontologie hned vedle ichtyosaurů a šavlozubého tygra.
Další články autora |