Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L73a38d13i89s65l88a41v 84N94á28d55v13o10r66n41í77k 6674145927936

..u mne karma za shrnutí....

...a co se týče vzniku Československa....osobně se kloním k názoru..že rozpad CaK monarchie byl z hlediska vývoje Evropy jednou z nejhorších variant...nebýt rozpadu monarchie, pravděpodobně by by nebyla 2. světová válka...a dnes bychom namísto v šedesáti státečkách...žili ve sjednocené Evropě....s jednou vládou..jedním parlamentem...a vůbec...;-)

0/0
17.11.2014 13:24

O25n78d53ř28e88j 22V49e43s42e98l55ý 7539707901749

Tech pohledů je vic. Důsledkem celého vývoje je homogení Česko. Nepereme se s Němci, " kolonizované" Slovensko je samostaté a tak jako se nejdřív na Slovensko natáhli Češi, natáhli se potom později do Čech Slováci. Tím nás kulturně obohacují a my je, podobně jako třeba Indově Británii, nebo Alžířani Francii. Slovensko české multikulti je mi mnohem příje nější, než Česko Německé. Jazyk dělá mnoho. 

Národnostě homogení Česko je uprostřed Evropy mnohem lepší, než smíšené česko německé Česko. Nebo jak bychom se jmenovali. Jako by někdo zatřásl Evropou a ta si sesedla. Na Blízkém východ ěse bohužel všechno třese než se to usadí, jéje, eslivá se toho dočkám. 

Maďarsko x Slovensko, Pobaltí x Rusko, teď Ukrajina x Rusko, arabové v Evropě, to jsou podle mě příklady toho, kde do budoucna hrozí trable. Moc namixováno, moc historických kŕivd. No will see.

0/0
16.10.2014 22:54

J33i44r91k13a 34K21o56p16a87c86e17k 4938863436783

Velice pěkný článek.. a pár dejme tomu sporných výroků na obecné pravdivosti nic nemění. 

Bohužel se daný článek různým tuzemským skupinkám dobře číst nebude. 

Určitě budou protestovat čeští náckové (v měkčí formě tzv. "vlastenci"), určitě budou protestovat i bolševici či dnes s nimi se prolínající skupiny tzv. Putinofilů. 

Určitě zaprotestují zapřísáhlí odpůrci EU, antizápaďáci i anarchisti. 

Všem těmto skupinám šlápl autor na nějaké to jejich kuří oko.

0/0
3.9.2014 21:35

J31a24r64o64s46l93a84v 83B10u52l49a96v51a 9942715120413

Pane Kopáčku,  ze všeho nejvíce šlápl autor na kuří oko historikům. To je fakt nářez.

0/0
17.11.2014 13:06

K19a91r18e43l 75V10o67v81e67s 1724648412819

Krasna manipulace s historii :-))

0/0
3.9.2014 7:14

J28a62n 10H63a77v41l87i16n53a 9794476599903

tak kdyz na jiznim Slovensku zustali statisice Madaru, tak v severnim Madarsku to byly ty same pocty Slovaku....a o hranici se rozhodlo v Trianonu

No a Polaky bych opravdu do toho netahal, to nejsou zadni nasi bratri, ani kulturne.....ti se chovali v 38 na Tesinsku jako prasata a tak samo na Orave, nemluve o tom, jak dopadli Cesi v Kladsku, ktere Vam nejak vypadlo z toho polskeho bratrstvi.....Tesinsko bylo spise smisene a dost ovlivnene migraci z Halice a k Polsku "patrilo" do 13. stoleti, pak bylo lennim uzemi ceskych kralu a po vymreni Piastovcu soucasti habskurske komory az do roku 1918......takze narok Polska byl velmi sporny, mnohem vice nez nas.

+2/0
2.9.2014 14:08
Foto

P59a84v24e14l 21D25v84o75ř84á94k 5349455554230

S chybou uspořádání první republiky souhlas. O tom jsem už taky psal. Druhá chyba byl odsun sudetských Němců - ti by komunisty nevolili. Jenže mírumilovní čecháčci si museli na někom schladit žáhu a vykompenzovat vlastní pasivitu za okupace (až na čestné výjimky). Problém - Beneš.

Ale vznik ČSR byl podnícen mnoha faktory. Zejména odporem radikálů k R-U, jak našich, tak maďarských, takže původní Masarykova idea přetvořit R-U na federaci dle amerického vzoru se nezdařila.  (Rakušáci by byli pro.)

Dále- vliv naší levice, podporovaný ze sovětského Ruska - a vznik KSČ ve dvacátých letech (a tzv. boj o charakter republiky).

Ukrajina, destabilizovaná za dobu existence SSSR a po jeho rozpadu stále de facto ovlivňovaná Kremlem - záměrně, aby se hospodářsky nemohla postavit na nohy, se podobných hyb těžko mohla vyvarovat, i vzhledem k letité nenávisti k Rusům (např. za hladomor).

A podobně jako u nás ani za první republiky jsme neměli dobrou vládu (Masaryk se neměl o koho opřít - Štefánik "zahynul", Rašín zavražděn komunistou) - a nemáme ji do teď, tak co byste chtěl od Ukrajiny, která na tom byla historicky ještě hůře.

20 let od rozpadu SSSR je málo, zejména když Kreml pořád strká rohy, kde může.

A k Sobotkovi: čiň čertu dobře a peklem se ti odmění.

+1/0
2.9.2014 13:33

J96a82n 77S31e30m52i28k 4344857962879

Pane Dvoraku,

nekolikrat jsem slysel tuhle tezi ze sudetsti nemci by komunisty nevolili.

Proc myslite ze by sudetsti nemci komunisty ve volbach roku 1946 pokud by meli volebni pravo nevolili?

Volili pred valkou jinou totalitni stanu. Navic pokud by nebyli odsunuti a byla jim obnovena obcanska prava, komu myslite ze by byli po projdeni tim strachem vdecni?

Ja osobne nevim jak by sudetsti nemci ve volbech roku 1946 volili, ale ta teze ze by dozajista nevolili komunisty me opravdu vzdycky zarazi:-)

+1/−1
2.9.2014 13:39
Foto

P27a40v23e35l 64D21v70o83ř83á49k 5819675634600

Jisté to není, záleželo by na tom, kdo by jim generální pardon udělil. Tenhle názor ještě podporuje to, jak vehementně Beneš s odsunem souhlasil (mluvil o "vylikvidování"). Protože se už během války se Stalinem dohodl při tajné návštěvě (viz Toman Brod - Moskva objetí a pouto).

Tady na hranici bývalých Sudet nebyly vztahy mezi oběma národy tak vypjaté, jak se o tom mluví - o tom se mluvilo hlavně v centru. Já sám to nezažil, ale moji rodiče i prarodiče ano - o žádných konfliktech mi nevyprávěli.

Problém byl v tom, že odmítnutím Pattonovy pomoci a následně Marshallova plánu bylo jasné, že je vše předem připravené, aby komanči dostali zelenou - vlastně rudou.

+1/0
2.9.2014 15:01

J48a56n 16S43e67m74i27k 4314277902329

Myslim ze to s tim prevzetim moci komunisty u nas nebylo zase tak nalinkovane (na rozdil od Polska,Madarska,Rumunska ,Bulharska a NDR), ale to je na jinou diskusi.

Kazdopadne podivejte se jak v roce 1946 hlasovali treba vesnice-predvalecni volici agrarniku.

Ja by jsem videl stejny efekt u Sudetskych nemcu.

Navic ta iniciativa k  pardonu by jim vzhledem k tomu kolik do toho Benes a dalsi obcanske strany v exilu investovaly sla asi od Stalina nebo Cs. komunistu.

Kazdopadne jak jsem psal vyse. teze ze "sudetaci" by nevolili komunisty je asi na urovni teze ze muj prapradedecek by mel dnes rad Ordinaci v ruzove zahrade

+1/0
2.9.2014 15:09

J74a58n 27H16a71v35l97i27n26a 9934846709493

proc se neustale tvarite, ze jsou Ukrajinci nesvepravni hlupaci, co je ovlada Moskva??? Ukrajinci si v tech levotach vystaci bohate sami, nema to s Moskvou co do cineni.......nebo Vam pojem ukrajinska mafie nic nerika? To je ta parta, co to tam od rozpadu SSSR ridi a je stale u moci, akorat ted vytahla fanglicku EU, protoze se to zrovna hodi! Jestli nepochopite tento naprosty zaklad, jak to na UA celou dobu funguje, tak opravdu smerujeme k valce, ale Moskva nebude ten hlavni vinik!!!

+2/0
2.9.2014 14:41
Foto

P29a82v63e61l 70D72v24o25ř24á69k 5809955224900

U nás ovšem ukrajinská mafie musí té ruské platit.

Ukrajina se právě příklonem k EU chtěla ruského vlivu zbavit.

0/0
2.9.2014 15:05

J28a31n 69H94a22v32l12i88n62a 9534766229243

ja uz fakt nevim!! Ukrajina lezi tam kde lezi a tohle je treba reflektovat.....to same je srpen 68 u nas.....jo mohli jsme mit komunismus s lidskou tvari, ale postupne za 10 let a ne hned a tlacit na pilu jako by se kolem nic nedelo a nebyla zelezna opona a dva pakty proti sobe..... pak uz to nebylo v nasich rukach a spousta reformnich komunistu to vedela, jenze je nikdo neposlouchal.....o tom celem je politika....neni to o zadne moralce ani idealech.....bohuzel, taky by se mi to libilo, ale cele dejiny ukazuju na ciry pragmatismus, ten zarucuje preziti.......prectete si Vladare, je treba vychazet z REALITY ne z IDEALU a toho, jak BY to melo byt! A hlavne si prestat delat iluze o lidech a o tom, ze to jsou nejake andelske bytosti...to leda omylem

Nikdo nerika, ze se ma Putinovi ustupovat, ale je treba mit na pameti, jaka je REALITA a podle toho jednat.

Proc jsme, sakra, zrusili povinnou vojenskou sluzbu? Nase armada je k smichu a ne k obrane! A nikdo nam nepomuze, tim si budte jist!

0/0
2.9.2014 18:10

L82a49d47i66s63l85a65v 23K83o20l65a59č54k75o17v60s88k45ý 5203591439781

Bohužel České království minimálně v posledních letech císařství moc tyglík nebylo. Už od 19. století se zde střetávali, a to někdy dosti brutálně, Češi a Němci. Praha byla rozdělená - každý měl svoje divadlo, svojí špacírgang (Příkopy vs Ferdinandova třída), svoje kasino. Svoje studentské spolky, které se mlátily hlava nehlava jen se uviděli. Bohužel nacionalismus bujel po celých Čechách a byl nesmiřitelný. Rakouští Němci podkopávali Rakousko Uhersko a vznik jakéhosi ČSR v jejich očích byla křivda. Bohužel byla to generace oněch buršáků, kteří se mlátili s Čechy v hospodách. Před válkou už byli v zralém věku a v rukách měli pušky místo holí. každýnárod měl svojíahistorickou mytologii, vždyť Německo vzniklo teprve nedávno, zapomínáme na to, že to byl a vlastně je mladičký stát, stejně jako Němci vznikli na základě mytologie vytvořené v 19. století, stejně jako Češi. Ve světe Nibelungů, kněžen Libuší, husitských válečníků a germánských run se těžko tvoří mnohonárodnostní státy. Ve vínku ČSR byl asi zakodován jeho rozpad. ČSR se hodilo mocnostem po 1. válce, pakuž tobyl jen zbytečný balast v jejich diplomacii.

+1/0
2.9.2014 12:21

J55a97n 71S47e47m39i30k 4204837582579

Tak samozrejme CSR mela velky narodnostni problem predevsim v podobe nemeckeho obyvatelstva ktere by se radeji videlo na jine strane hranice.

Ale rikat ze rozpad CSR byl geneticky zakodovan nei uplne fer.

Pokud by nebylo nastupu historicky naprosto jedinecneho fenomenu nacismu, mohlo se vse vyvijet zcela jinak. Pod tlakem Hitlera vlastne skoncil jakykoli stat vcetne treba Francie.

Pokud by CSR dostala nejakych 30 let bez Hitlera a druhe svetove valky, mohlo byt vse uplne jinak, jak ukazala druha polovina 20. let kdy se situace uklidnila a stat mohl normalne "dychat"- i ti cesti nemci stat prijali minimalne jako "zitelnou realitu".

Belgie takto rozdelena funguje nejakych 180 let a pres vsechny neustavajici problemy to vypada ze se jako stat kde koneckoncu mohou vsichni zit celkem v pohode udrzi.

+1/0
2.9.2014 12:40

L41a74d76i12s27l20a55v 77K44o21l14a44č67k56o93v38s72k17ý 5663611809131

Nepopírám, že tohle mohla být varianta také. Minimálně je škoda, že se rychleji nepodařilo vtáhnout Slováky a Rusíny do "státu" a vše se ponechávalo na potom, jak píšete níže.

0/0
2.9.2014 12:47

J54a90n 68S91e47m28i82k 4634987802119

No jiste, ale co se tyce Slovaku tak tam byl zase problem ze proste nebyla ve 20. letech slovenska inteligence.

Tu vychovala az prave v tech 20. letech CSR a jeji vyssi skolstvi zbudovane na slovansku.

Jenze pak uz nastala 30. leta a byla to jina hra kde hralo prim ohrozeni existence republiky Hitlerem.

Bohuzel to proste nemohl byt cas na "predani Slovenska do rukou Slovaku" a federalizaci nebo neco podobneho..

Zase jsme u toho vyjimecneho fenomenu Hitlera.

Proste pokud by Hitler nenastoupil, bez akutniho vnejsiho ohrozeni a tvrdeho separatismu ceskych nemci se ty veci kolem narodnostnich autonomii se mohly vyresit ve 30. a 40. letech. 

Bohuzel CSR nemela ten cas.

0/0
2.9.2014 12:55

A95l44e42š 82B85r27i10c14h65t44a 6828507623137

Ono by s vámi šlo i souhlasit, ale je tu drobný problém. Dnešní situace je vyvolána špatnými kroky ukrajinské vládní garnitury a hlavně ekonomickými rozdíly mezi různými částmi Ukrajiny. Spojíme-li to s obchodními a vojenskými zájmy EU a NATO, kontra Rusko, které si samozřejmě nemůže dovolit předat námořní základny, které samo na Krymu vybudovalo, dobrovolně protivníkovi, ocitáme se v téměř neřešitelné situaci. Ať si Ukrajina klidně vytvoří federaci nebo se rozdělí na několik států. Pořád lepší než vyvolat válečný konflikt mezi EU a Ruskem. Nesmyslné ekonomické sankce, které mnohem více poškozují evropské státy, než Rusko, ten problém jen eskalují. Jediný komu to vyhovuje jsou USA, protože nejde o nějaké riziko u jejich hranic (třeba na Kubě), ale až kdesi v Evropě. A válka by pomohla jejich upadající ekonomice a de facto by v tomto případě i zachránila americký dolar, kdy část světových komodit přechází na placení eurem.

+3/0
2.9.2014 11:49

J89a52n 11S56e12m27i96k 4764377302849

Pane blogere, jen mala poznamka k Cesko-polske valce a nepresnosti ktere kolem ni uvadite.

Zjevne vychazite z polske interpretace kterou vypousteji vetsinou polaci nemajici dost znalosti o vlastni historii - je tam proste spatna casova souslednost.

Cesko-polska valka se konala v lednu 1919.

V te dobe Polsko NEBYLO ve valce s bolseviky, a dokonce ani nebojovalo o preziti.

Ano, melo valku jinde- na vychode v oblasi Lvova, ale valcilo s PROTIBOLSEVICKOU zapadoukrajinsko republikou o uzemi kde tvorili vetsinu Ukrajinci.

(V te dobe mimochodem to byla Cs. armada- resp. legie ktere bojovali na sibiri PROTI bolsevikum, nikoli polaci.)

Polska valka s bolseviky zacala vice nez rok po Cesko-polske valce. A to tazenim Polaku dale na vychod z uzemi porazene Zapadoukrajinske republiky.

Ta interpretace jak Ceskoslovensko vyuzilo momentu kdy polsko bojovalo o zivot valku s bolseviky je zcela nesmyslna a zalozena na popleteni pojmu a casove souslednosti.

+5/0
2.9.2014 11:27

L43a35d71i37s93l80a21v 32K43o70l22a61č55k86o89v65s56k25ý 5683701509151

Souhlas, bohužel se nyní ahistoricky staví Polsko do pozice jakési oběti bolševického Ruska v době této války. Pravdou je, že Polsko bylo stejně militaristický a nacionalistický stát jako sovětské Rusko, bolševici chtěli ovládnout území bývalého panství Romanovců, Poláci zase měli zálusk na území, kde byli v 18. století (území Běloruska - Litva - část Ukrajiny), byl to mj fantaskní plán Pilsudského na spojení Slovanů pod vedením Poláků, tzv Mezihoří. V podstatě v této válce skoro Polsko zaniklo, drtivé porážky Poláků vedli až k ústupu k Varšavě, kdy Poláky musely sanovat Francie a Británie obřími dodávkami zbraní a munice, až zde se karta obrátila. Nakonec Spojenci dotlačili obě strany k míru.

+1/0
2.9.2014 12:38

J87a57n 74S81e16m95i63k 4134297162229

Mate do urcite miry pravdu, nicmene Polsko nedelalo nic jineho nez "Ceska" CSR- snaha "obnovit" stat s odkazem na nejake historicke hranice zalozene na nacionalni interpretaci historie tech uzemi. Cesi stejne jako Polaci pripojili i uzemi ktere s ceskou historii nemeli nic spolecneho: Slovensko v dnesnich hranicich.

Takove diskuse se mohou vest donekonecna.

Ja jen chtel poukazat na ten nesmysl ktery spojuje Cesko-Polskou valku s "bodnutim do zad v dobe boju polaku s bolseviky".

Je celkem trapne kdyz to rikaji sami Polaci nekde u piva kteri by meli znat svoji historii. Ale je hloupe kdyz na tuhle linii argumentace casto pristupuji i Cesi kdyz se to proste zaklada na "prohozeni" ruznych udalosti v ruznych momentech.

0/0
2.9.2014 12:46

L96a52d91i38s76l71a63v 71K28o29l41a77č90k55o69v22s60k49ý 5613681589441

Souhlas, myslím, že se Spojencům po 1. válce přetáčely panenky,když viděli všechny ty státy co požadovali hranice z doby 18. století a pak ty nekonečné konflikty. Hitler měl určitě ulehčenou práci,měl hromadu států, co se nesnášely mezi sebou.

0/0
2.9.2014 12:49

L37a47d23i61s21l73a24v 68K39o51l15a49č57k43o96v37s79k52ý 5143971319851

Jinak děkuji kolegovi za vyjímečný příspěvek. V očích veřejnosti je celé střetnutí (plus občanská válka v Rusku) vedena po linii rudí vs bílí. Přitom mezi sebou bojovali skupiny bolševiků, anarchistů, nacionalistů (Ukrajinci,Poláci atp), mnohé tzv bílé armády bojovali s ukrajinskými nacionalisty, protože pro mnohé bývalé carské generály bylo nepředstavitelné, aby vznikly jakési národní státy typu Ukrajina, měla vzniknout pouze jednotná říše. Pořád a dokola se ale omílá, že občanská válka byla bolševici proti přívržencům cara (až demokratům skoro :-)), na okraj, množství bělogvardějců osud cara netrápil.

0/0
2.9.2014 12:45

J55a79n 83S36e46m83i12k 4634667472629

To mate zcela pravdu. 

Staci se podivat na cestu Cs. legii na sibiri, a na vsechny ty ruzne "bile"  armady a sily se kterymi spolupracovali kdyz postupne predavali magistralu a protibolsevickou frontu na ceste do Vladivostoku. 

to zjednoduseni a shrnuti vsech "bilych" na jednu hromadu s caristy je dilem bolsevicke interpretace dejin. Proti bolsevikum bojovali i socialiste a republikani

+1/0
2.9.2014 12:50

T62o25n53d24a 25H59e89j56l59í88k 1898713509967

Státy se drobí podle národů a stejně tak bychom neměli bránit východní Ukrajině se rozdrobit do svého státu. Protože ono to stejně dřív, nebo později přijde. Jediné, co můžeme ovlivnit, jak to proběhne, respektive kolik obětí to bude stát. Prozatím vedeme politiku pokud možno největšího počtu obětí - což jako Evropan zcela nechápu.EU

+2/0
2.9.2014 11:26

P35e25t33r 69S18v63o59b22o51d90a 9430768839364

Se Slováky a Podkarpatskou Rusí nás spojovalo mnohé. Spojení začalo už Velkou Moravou.  Čeští králové bývali  později i králi Uherskými a sídlili mimo jiné i v Budapešti. Se Slováky a Rusíny jsme byli po staletí součástí jednoho státu a nebylo v nám v něm nejhůř. Českolovensko byl umělý stát, ale spojení malých slovanských národů, které spolu dlouho žily spokojeně v R-U nebylo až tak moc nepřirozené jako vytvoření Ukrajiny, která je výsledkem chorého myšlení komunistických vůdců. Jo a Rakousko-Uhersko neselhalo, jen bohužel prohrálo válku a vítězové s nim naložili jak naložili. Později se jim to vrátilo  druhou světovou válkou.

+2/−1
2.9.2014 11:17

M40a65r75t83i66n 86T94e28s52a23ř 2649923243513

S tou stabilitou R-U nesouhlasím. S nadsázkou někdy říkám, že na 2. světovou válku bylo zaděláno už v roce 1867 při rakousko-uherském vyrovnání, kdy ostatní národy (Češi, Slováci, Srbové apod.) přišli zkrátka. Pak už se to pomalu vezlo k 1. světové válce a ta byla jednou z hlavních příčin 2. světové.

+3/0
2.9.2014 12:50

J71a95n 65H17a42v39l20i67n78a 9924586839123

k tomu vzniku 1. sv. valky.......ted jsem zacal cist knizku Namesicnici

http://www.palmknihy.cz/namesicnici.html - je to sice bichle, ale vypada velmi zajimave a bylo to doporucovany i nasimi historiky, jako zajima studie, proc k te valce doslo......jsem ted u Srbskeho kralovstvi a clovek se misty nestaci divit

0/0
2.9.2014 14:54

J73a62n 79S47e74m62i25k 4924237152149

Pane Svobodo, mylite se ohledne toho R-U.

V ceskem historickem povedomi je R-U brano jako jakysi "nemecky" stat, ale R-U nemel uz ani loyalitu jeho nemeckych obyvatel.

Ten stat byl proste ve stredni evrope odsouzen k zaniku uz od jeho porazky ve valce s Pruskem, a vzniku Nemecka jako jednotneho statu.

Byl to relikt feudalnich dob(konglomerat narodu a uzemi historicky ziskanych jednou dynastii pricemz nic moc dalsiho nemela ta uzemi spolecneho) . 

To vse v dobe jednotnych narodnich statu.

Bohuzel nezbytne primknuti se k zahranicni politice Nemecka po roku 1866 mu definitivne zlomilo vaz, ale i to bylo proste jen projevem jeho fundamentalni nezivotaschopnosti.

(zamyslete se proc R-U nemohlo z te WW1 vystoupit, proc se nemohlo vymanit z toho tahu Nemecka kdyz bylo zrejme ze ta valka neni v zadnem zajmu R-U a naopak ten stat vede k zaniku!)

Ta prohrana prvni svetova valka byla jen finalnim "rupnutim" toho statu.

0/0
2.9.2014 13:13

P63a12v17e71l 19H15o24r49á18k 8491543355362

Rakousko - tedy Předlitavsko se mělo po roce 1848 stát součástí rodícího se Německa a byl by klid.

0/0
2.9.2014 16:41

J43i54r25k71a 86K81o35p82a83c54e54k 4898423266283

.. popř. by druhá světová válka začala ještě o pár let dříve! Anšlusem Rakouska by se nemuselo ztrácet čas.

0/0
3.9.2014 21:40
Foto

L60e35o 77W81o60l12f 5782368130954

V hrubých obrysech lze souhlasit.

+2/0
2.9.2014 11:16
Foto

O68t87t43o 43Č92e98r28n36ý 3535135297462

Národnostní otázka v R-U je trochu složitější, Češi pro císaře znamenali více než čeští Němci už proto, že v Češích měl oporu oproti rostoucím politickým požadavkům německy mluvícího obyvatelstva, dokonce snahy o spojení s císařským Německem. Jenomže byl problém, jak to rozklíčovat.

Ta myšlenka o spojení s Německem latentně dřímala a nemusely by být tak urgentní, kdyby se vůči našim Němcům chovala státní správa rozumně. Většinou byli organizováni sociálně demokraticky, Henlein se dostal na koně až poslední roky před odstoupením Sudet. Ještě na jaře 38 Henlein reálně neuvažoval o připojení k Německu. 

Až na toho Putina, dobré.

+1/0
2.9.2014 11:16

J52a16r40d78a 31C79h56o62v80a75n87e95c 6871815703729

Tentokrát jste mne příliš nenadchl, protože dost dobrý popis problematičnosti První republiky nevhodně kazíte srovnáním Putina s Hitlerem, což je ideologická demagogie nemající s realitou nic společného. To už taky můžete napsat třeba že žere žáby jako Mitterand a malé děti jako Bokassa.

K té První republice bych pak podotkl, že Slezané do ní nechtěli. Možná Češi z Kladska, to nevím jistě, ale Slezané ne. Proto také po vojenské anexi Hlučínska tam musel být zaveden výjimečný stav a nebyly tam připuštěny volby, a to do roku 1928, kdy byla Země slezská zrušena a připojena k Moravě. Většina Slezanů v Horním i Dolním Slezsku chtěla zůstat součástí Pruska, velké množství Slezanů v Horním Slezsku pak chtělo do Polska, ne do ČR.

Těšínsko pak obsadili Poláci svévolně a zcela neoprávněně, neboť Těšínsko nebylo v minulosti součástí ani Polského království, ani Rzeci pospolitej, snad s výjimkou doby, kdy k Polskému knížectví Krakowskému patřila i Morava).

Hranice maďarsko-slovenská byla vytýčena jako strategická s tím, že etnicky ji namalovat nelze - na maďarské straně zůstali Slováci a na slovenské straně Maďaři a ti měli být původně vyměněni, ovšem bolševická revoluce v Maďarsku to znemožnila a vyhnání maďarských bolševiků ze Slovenska se už nepodařilo vytvořit s Maďarskem takové vztahy, aby se ta vzájemná výměna obyvatel mohla uskutečnit.

+4/−1
2.9.2014 10:53

A74l33e64x 28G22r75e28g93o90r 9484892542369

Paralela je zřejmá ale s tím Putinem je zcela mimo. Hysterie nezná mezí. Škoda, takový to je hezký článek.

Jinak Rusko dnes nedělá nic jiného, než že hájí své strategické zájmy.

+7/−6
2.9.2014 10:52

R63o88b23e97r23t 81H71o50r80á80č97e78k 5502256916985

Tak se dá hovořit i o jednání Hitlera.. Za strategické zájmy schovate cokoli..

+7/−2
2.9.2014 10:55

A46l54e21x 38G54r61e29g47o11r 9344762862469

Do háje . Izrael anektuje Palestinské území jako na běžícím pásu a nikdo tomu nevěnuje žádnou pozornost.  A USA mu pro jistotu ještě doplní demokraticky vystřílenou munici. 

A Vy tady něco muivíte o Hitlerovi.

0/−4
2.9.2014 11:02

J87a81r88o12m36í27r 86B74e97r74g98m97a31n 9935510663486

Kdyby vás někdo  s černou kuklou soustavně házel ze sousední parcely granáty, taky by jste se snažil mu tu parcelu vzít, aby jste měl klid.

+3/0
2.9.2014 12:26

A70l59e36x 94G53r93e78g26o80r 9114692742959

Vůbec asi netušíte oč v tom konfliktu dnes jde, že?

0/−1
2.9.2014 14:07

M87a14r84t14i92n 98T19e76s24a96ř 2149343483793

Srovnávat o život bojující malý státeček v islámském moři s ruským hladovým medvědem, to chce pěknou dávku demagogického umění. Zřejmě budete anti-izraelský, anti-ami a možná i anti-židozednář? Pokud se pletu, předem se omlouvám.

+3/0
2.9.2014 12:54

A21l39e33x 67G77r80e62g63o27r 9604502432879

Vy sám vypadáte jako demagog. Co je dovoleno jedněm není dovoleno jiným? A na velikosti přeci nezáleží. Jde o princip!!!!

0/−1
2.9.2014 14:09

J20i85r54k25a 27K98o11p85a93c23e26k 4118523566703

Je hloupé, že to, co vyčítáte jiným, sám děláte.

0/0
3.9.2014 21:04

A56l61e31x 70G15r23e67g86o57r 9434902932439

o čem to mluvíte?

0/0
4.9.2014 8:20
Foto

M34a86r33t63i59n 21P98e90š68e81k 7861348464935

Jen bych podoktl, že tu válku si z roku 1920 proti Sovětům si začali sami Poláci a u Těšínska to bylo zrovna tak, v Polsku totiž tehdy vládla armáda a chtěla rozšiřovat své hranice. V případě Maďarska to bylo více méně internacionální, jelikož to byl pokus tamních komunistů rozšířit svojí ideologii, proto také vytvořili Slovenskou republiku RAD.

+2/0
2.9.2014 10:23



NOVÝ KODEX BLOGERA

Petice

Jaké jsou novinky kromě Politické arény? Podívat se můžete tady.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.