Diskuse

Chytré hodinky versus pravěká škola

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Technologie se sice změnily, ale člověk nikoli. Lidské tělo ani lidský mozek nekopírují vývoj technologií. Čím více se budeme spoléhat na nové a moderní technologie, tím na nich také budeme závislejší, a tím zoufalejší budeme, když dojde k nějaké krizi a technologie selžou. Ty technologie jsou navíc závislé na nepřetržité a spolehlivé dodávce elektřiny. Naše civilizace je v tomto ohledu značně zranitelná.

Takzvané "nabiflované" informace tedy stále mají smysl. Učit lidi myslet, hledat kauzální vztahy a souvislosti je určitě velice prospěšné, ale není to nic nového, na to přišel už J. A. Komenský. Avšak zároveň platí, že ten, kdo neví, co má hledat, tomu jsou moderní informační technologie k ničemu. Stejně jako jsou stohy knih k ničemu člověku, který neumí číst.

My dnes právě začínáme čelit problému, že mladí lidé sice skvěle ovládají tablet, ale nevědí, co je interpunkce a nedokáží se smysluplně písemně vyjádřit. Vy například píšete, že "doba parního stroje, logaritmických pravítek a pera namáčeného v kalamáři do inkoustu je prostě už nenávratně pryč". Tím nevědomky ilustrujete onen problém. O tom inkoustu ta Vaše slova možná platí, jenže o parním stroji rozhodně ne. Nejen všechny kotle tepelných elektráren, ale také reaktory jaderných elektráren produkují teplo pro pohon parního stroje, který roztáčí generátor elektrického proudu. Naše civilizace doslova stojí na parním stroji a ještě dlouho bude, ale čím dál méně lidí si to uvědomuje, protože pojem "parní stroj" mají v mysli zasnut do nějaké "škatulky" s nápisem "zastaralý pravěk".

Nehodlám zatracovat moderní technologie, sám je používám, ale rozhodně bych z nich nedělal alfu a omegu při koncipování výuky. Domnívám se, že v tom problému, který jste popsal, nejde ani tak o zákaz technologií nebo o špatnou koncepci výuky, ale prostě o zákaz taháků. Je to spíše morální problém – prostě nepodvádět.

0 0
možnosti
Foto

Tak mě napadá - nepracují v těch elektrárnách parní turbíny? To jsem si aspoň vždycky myslel. A možná se pletu - ale parní turbína a parní stroj jsou dvě různé věci. Ale o to tu nejde vzaljsem si parní stroj jen jako symbol. Ona to totiž vůbec není otázka etická, že "se to prostě" nesmí, je to otázka faktické odtrženosti školy od reality. Ano, když to zakážu, tak se to nesmí. Je ale moudré to zakázat? Určitě nestavím vzdělávání na elektronických hračkách, ale jejich existenci prostě musíme při vzdělávání vzít v potaz. Jinak bychom mohli stále trvat na psaní křídou na malé dřevěné tabulky, protože to je relativně rezistentní k výpadkům naší přetechnizované společnosti.

0 0
možnosti