Jak ministryně mluví o inkluzi, aniž má ánung, oč běží
Když Valachová mluví o inkluzi, opravdovou inkluzi vůbec nemá na mysli, nejspíš nemá ani šajna, co je to inkluze, jak se liší inkluze, integrace a prostě společné vyučování.
Inkluze je hlavně o vnitřní diferenciaci, veliké individualizaci. Nestaví se vzdělávací plán tak jak jsme zvyklí z doby osnov, ale vytvářejí se individuální plány pro jednotlivé žáky, šité přesně na míru jejich individuálních vzdělávacích potřeb. Inkluze, tedy ta skutečná inkluze, je malý pedagogický sen. Vyžaduje ale nízký počet žáků ve třídě, asistenty pedagoga, učitele, kteří budou ochotni a odborně připraveni k tomu několik let hledat a zkoušet, a ve svém principu úplně otočit pohled na spoustu věcí.
Inkluzívní školství nikdy nebude ničím, co by mohlo být centrálně nařízené, je nekompatibilní s různými plošnými testováními, může k němu dojít jenom v opravdu svobodném vzdělávacím systému. A jestli o něj stojíme, je třeba vzít na vědomí, že je to přístup ke vzdělávání, jehož reálnou podobu budeme léta hledat, léta se ho učit a pomalu měnit svůj pohled na vzdělání. Jestli to naše společnost a učitelská veřejnost bude chtít, tak budu nadšený. Ale natolik situaci ve školách znám, že můžu konstatovat, že takhle to není. Naprostá většina škol nic takového hledat a tvořit nechce, pod byrokratickým tlakem cosi vykážou a zanesou na papír a zprzní další pojem. Protože to, co za Valachovoou zůstane, nebude ani náznakem mít nic společného s inkluzívním vzděláváním, bude to prostě jednotná škola podle budovatelů z padesátých let, a jakkoli je vnitřní diferenciace lepší než vnější, i ta vnější je mnohem lepší, než žádná. Něco, co nebylo ideální, nahrazujeme něčím, co je výslovně blbé a škodlivé.
Inkluze není intergace a není "prostě společné vzdělávání". Svým způsobem je inkluze proti integraci přesně protichůdným přístupem. Intergace je o přzpůsobení (integrovaného) žáka celé skupině, inkluze je o tom, že zjistíme vzdělávací potřeby každého jednoho žáka a vytvoříme společné vzdělávací prostředí, které tomu každému jednomu žákovi zajistí přesně to, co potřebuje. Je to úžasné, ale je to náročné. Opravdu náročné. Moc dobře vím, co to znamená třeba rozsahem práce. Znamená to učitele, kteří budou nadšení, vnitřně motivovaní, a potažmo, namají-lli za dva-tři roky vyhořet a rozvést se, budou také DOBŘE a SPRAVEDLIVĚ zaplacení. To nenařídíte.
To všechno jsou v součtu požadavky, které
1) absolutě vylučují nějakou centrálně plošně nařízenou inkluzi (inkluzívní vzdělávací prostředí si ve školách musí najít a vybudovat z vlastního rozhodnutí a vlastním dlouhodobým snažením sami učitelé)
2) a už vůbec se vzájemně vylučuje jak s výší učitelských platů, tak s mechanismem jiejich vyplácení, kdy ředitel víceméně reálně nemá fondy, ze kterých by platil nenárokové složky, protože všechno zhltne (i tak nevysoká) nároková část platu, za kterou se bijí všichni ti levicoví odboráři. (Zdravá struktura by měla u kvalitních učitelů být cca ? základní plat ? osobní ohodnocení ? nepravidelné odměny. Až na to, že ředitelé v kase mají právě jen tu první třetinu a pár fufňů, které musí dobré učitele spíš urazit než motivovat). Náš vzdělávací systém potřebuje bez náhrady zrušit asi tak 3/4 veškeré té plevelné legislativy (momentálně se ředitel musí řídit předpisy, jejichž celkový rozsah je ke 2.000 stran a životnost mezi novelami průměrně 4 měsíce).
Jestli chce tahle, nebo jakákoli další soudruža ministryně udělat něco, co opravdu přispěje ke kvalitě, měla by začít škrtáním. V těch zrušených 3/4 zrušit neskutečně hloupý zákon o pedagogických pracovnících, který se možná líbí odborářům, ale v podstatě se vylučuje s racionálním budováním pedagogických sborů ve školách. Měla by zavrhnout všechny představy o tom, že bude fungovat jakýkoli projekt vymyšlený v Karmelitské a vnucený učitelům protože pár ředitelům odborů to přijde jako dobrý nápad.
Protože ministerstvo tu není od toho, aby vzdělávací soustavu řídilo, je tu od toho, aby vytvářelo podmínky pro její svobodný rozvoj. A to je úkol, který až na kratičké záblesky a jepičí snahy některých ministrů (dávno odváté šílenstvím a kretenismem jejich nástupců), prostě neplní.
Neplní. Neplní. Neplní.
Tomáš Houška
Já chci taky přidat!
Poslanec Pávek se ve sněmovně vyjádřil, že poslanci berou málo a je spravedlivé, aby se jejich platy trvale valorizovaly, protože dřou jak koně. Nebo tak nějak. A tak zde je má krátká odpověď všem Pávkům.
Tomáš Houška
Budete vyvěšovat vlajku Tibetu?
Kdekterý politik sdílí na sciálních sítích fotku, jak vyvěšuje tibetskou vlajku. Některým není blbé tím spamovat nejrůznější skupiny a diskuse, které s Tibetem nemají moc společného. A co vy? Přidáte se?
Tomáš Houška
Opravte ty voliče!
Všude na mě koukají sofistikované analýzy co to té půlce národa je, že volila špatně. Tedy Zemana. Za tím je nějaká jejich nedostatečnost. Jsou porouchaní. Kdyby byli v pořádku, volili by správně.
Tomáš Houška
Učitelé dostali přidáno! Tak co si stěžujou?!
V dobách, kdy jsem řediteloval, jsem několikrát zažil, jak se ministr školství v televizi chlubil, kolik učitelům přidali (do tarifních tabulek). Ale už neřekli, že školy nedostaly ani o fň víc skutečných peněz.
Tomáš Houška
České houfnice v Azerbajdžánu. Na koho asi budou střílet?
Zprávička o tom, že čeští zbrojaři prodali nějaké ty houfnice Azerbajdžánu (přes mezinárodní zákaz), v médiích zapadla. Děje se toho hodně a nejčastější reakcí byla radost, že jsou naši zbrojaři šikovní. Víme koho vyzbrojujeme?
Tomáš Houška
Příběh Arménie
Pro mnoho lidí je Arménie tajemnou zemí někde daleko, a když máme zalovit v paměti, co jsme se o ní učiili v dějepise, většinou musíme přiznat, že nic. Výlet do té současné nechám na příště, pojďme nahlédnout do její historie.
Tomáš Houška
Manifest pijáka kávy
Mám rád dobrou kávu. To je problém, protože míst, kde mi ji připraví, je tuze málo. Po Praze kromě čajovny U legionáře tak dva tři další podniky a to je vše. Nemáte náhodou cukrárnu, bar nebo kavárničku? Pak by to bylo pro vás.
Tomáš Houška
Zborov
Původně jsem chtěl napsat velký podrobný článek o bitvě a souvislostech, o tom, co se dělo před 100 lety. Ale nějak jsem si to rozmyslel, do duše se mi vloudily souvislosti zcela současné.
Tomáš Houška
Pošta poskytuje nové služby
Čekání na poště bývalo nudnou protivnou věcí. Až do chvíle, kdy Česká pošta inovovala a spustila nové služby, Ještě jste je nezkusili?
Tomáš Houška
Kterou část těla máme mít semknutou?
Naši europolitici říkají, že se vše vyřeší, když se semkneme. Ale začlo mi vrtat hlavou, který orgán máme semknout?
Tomáš Houška
Evropský parlament uzákonil Den zbytků
Prostě celá unie bude povinně šest dnů střádat zbytky a sedmý den nikdo nebude smět jíst nic jiného než zbytky. Nedělám si srandu, ten legislativní výron opravdu vznikl.
Tomáš Houška
Největší zaměstnavatel v ČR propouští
V dobách největšího rozmachu zaměstnával v ČR přes milion lidí. Posledních několik let vytrvale propouští, letos v propouštění zrychlil a propouštění bude okračovat i v příštím roce. Zmizí řádově desítky tisíc pracovních míst.
Tomáš Houška
Trumpa na vás, holoto!
Po nástupu Trumpa se o půlminuty přiblížil konec světa, vědci to spočítali. Zemi postihnou apokalyptičtí démony a nejspíš i dojde i k pádu asteroidu, který zaviní hromadnou zkázu. A může za to Trump!
Tomáš Houška
Jak se miliardář zbaví majetku?
Věnuje ho do svěřeneckého fondu! Je to jednoduché a na volliče to zapůsobí. Co to bude pro dotyčného znamenat reálně?
Tomáš Houška
Lidl má geniální markeťáky
Změnit jednoduchou banální reklamu na tričko ve virální pecku, to chce talent. Asi je nepřeplatím, ale je to poučné. Přimělo mě to jít zalistovat těmito korektními multikulturními reklamami a zjistil jsem zajímavou věc.
Tomáš Houška
Ukradli nám Hrad!
Bydlím kousek od Pražského hradu. Už od klukovských let ho mám prolezený od sklepů po půdy, a to doslova. Celý život přes Hrad chodím ať na procházky nebo tudy vedou mé pěší cesty do centra. Ale dali mi najevo, že už tudy nesmím.
Tomáš Houška
Hranice mezi vírou a ideologií
Schopnost pojmenovat věci správnými pojmy se ztrácí nejen v debatách. Prostě jsme si jazyk rozostřili. Často víc plete než sděluje. Plný nálepek a sémantických manipulací. Tak užíváme třeba pojem víra nebo náboženství.
Tomáš Houška
Uprchlíci nebo migranti?
Po včerejšku jsem v médiích zaznamenal opakovaná tvrzení, že útok možná spáchal uprchlík. Nebyl to uprchlík, nemaťme se vzájemně užíváním nesmyslných pojmů.
Tomáš Houška
Udavači sobě
Oslavme použitím speciální linku a webový formulář, přes které lze velmi jednoduše někoho udat! Coby filmař vím, že když je na zdi puška, má se z ní vystřelit, tak pojďme pálit.
Tomáš Houška
Stále sa hovorí o vidieku, ale ten venkov je celkom na prd
Z úřadovny ministra financí to při pohledu do excelovských tabulek musí být jasné: Všechen ten krásný HDP vzniká ve městech. Tak k čemu nám je ten venkov? Prostě ho zrušme!
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 216
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 4329x
Žiju hlavně psaním filmových příběhů - v poslední době to je nejvíc sto let starý příběh Poslední velikonoce. A ve volných chvílích také cestování časem.
Blog jsou moje "myšlenky pozdě v noci", často hodně o politice a věcech, které se do mé pozornosti vtírají, aniž by byly zvány. Pro "facebookové" čtenáře mého blogu mám FB stránku Sedmá vlna, kde najdete upozornění na všechny nové články na blogu a různé drobnosti, které mi upadnou od ruky. Kdo nejste Facebookový, najdete vše přehledně tříděné a snadno listovatelné na www.SedmaVlna.cz.