Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Střet sekulární společnosti s totalitami

5. 01. 2016 12:23:40
Mnoho lidí vidí náš střet se světem islámu jako střet mezi dvěma náboženstvími. A logicky pak vnímají řešení v návratu naší civilizace někam "zpět ke kořenům". Pravda je ale jiná, jde o střet dvou zcela různých civilizací.

Na té naší přitom není jedinečné to, že mezi její kořeny patří křesťanství. To je totiž jenom jedna z řady odlišností od společnosti založené na islámu.

Fakt že křesťanství vzniklo jako duchovní nepolitické hnutí, ve svých počátcích pronásledované a v konfliktu s etabilshmentem, zatímco islám vznikl od počátku jako jednotící politická ideologie šířená vojensko-politickou mocí, je z těch rozdílů ten méně důležitý.

Pro naši civilizaci je klíčový vývoj v posledních pěti staletích, kdy přes přemety zahrnující středověkou křesťanskou teokracii došla k společnosti sekulární, pluralitní. Demokratický stát v podobě pluralitní parlamentní demokracie je vyústěním toho vývoje. A současně není možný ve společnosti, která si řádově podobným vývojem neprošla. Demokracii nelze nastolit, je možné ji jedině vybudovat.

To, co chceme uchránit, a jsme za to před svými potomky odpovědní, to není křesťanství, ale svobodný sekulární svět. Je proto krokem vedle, respektive zpátky, každá snaha o sklouznutí společnosti k bigotnímu konzervatismu. Bylo by to popření posledních pěti staletí naší společenské a historické zkušenosti.

Islámská společnost nikdy nerošla podobným vývojem jako ta naše. A díky geografické vzdálenosti to vpodstatě neměla zapotřebí. S nástupem globálního světa v posledních dvaceti - třiceti letech se ale ukázalo jako jasné, že pokud mezi sebou nepostavíme zdi a ploty a na jejich straně se navíc nebude filtrovat obsah internetu a médií, k té interakci muselo dojít nyní.

Stejně jako ruská společnost na východě Evropy se nikdy naplno neodstřihla od bolševického poblouznění. Jakási katarze se nabízela za Borise Jelcina, ale v turbulentních časech, které potom přišly, a ve kterých žijeme, sklouzlo zpět do sentimentu za velikou sovětskou říší.

Jakkoli je jasné, že Rusko je součástí Evropy, a ne její opozitum, čekají ruskou společnost v blízké době proměny. A ukáže se, jestli sklouzne k despocii, nebo vytvoří společost svobodnou a demokratickou.

Jde-li o islámskou společnost, tak je evidentní, že není možnost koexistence. Je nereálná a nekonečně naivní představa mnohých lidí, že by bylo možné, aby islám žil uvnitř naší společnosti. Právě proto, že to není čisté náboženství, které by mohlo zůstat intimní soukromou věcí věřícího, ale jde o celospolečenský systém, který je především právně-politický a až poté náboženský - a to ze své podstaty. Minuli jsme se nejen v základních východiscích, ale v tom, že západní svět prošel civilizačním vývojem, který východ ignoroval. Možná tímto vývojem ve zrychleném tempu projde nyní, během řekněme následujících dvou generací. Ale současně je evidentní, že estabilishment islámského světa udělá vše pro to, aby nastal pravý opak - a islám zničil naši společnost. Není třetí cesta. Víra v možné mírové a láskyplné soužití je totiž typickým výsledkem našeho stylu uvažování. My bychom toho schopni byli a viděli bychom možné přínosy takového "pestrého" soužití. Ale ze strany muslimů je nulová touha po tolerantním soužití. Něco takového je jim absolutně cizí a nepochopitelné. Naši ochotu k ústupkům vnímají výhradně jako uvolnění prostoru a tedy příležitost k islamizaci.

Pokud budeme bědovat nad tím, že vystěhování víry z veřejného života do privátní sféry, tedy důsledná sekularizace společnosti, rovná se vyprázdnění, dostaneme se na jejich pozice. Takhle to prezentují mnozí církevní činitelé. A nabízejí východisko: Místo teokracie islámské se vraťme o pět staletí a pusťme do společnského prostoru církev. Ale to žádné řešení není. Jediné smysluplné je trvat na společnosti sekulární. Ta jediná totiž může být společností svobodnou. A jediná může paradoxně zaručit i svobodu vyznání.

Autor: Tomáš Houška | úterý 5.1.2016 12:23 | karma článku: 34.89 | přečteno: 1327x

Další články blogera

Tomáš Houška

Příběh Arménie

Pro mnoho lidí je Arménie tajemnou zemí někde daleko, a když máme zalovit v paměti, co jsme se o ní učiili v dějepise, většinou musíme přiznat, že nic. Výlet do té současné nechám na příště, pojďme nahlédnout do její historie.

26.9.2017 v 10:15 | Karma článku: 12.70 | Přečteno: 221 | Diskuse

Tomáš Houška

Manifest pijáka kávy

Mám rád dobrou kávu. To je problém, protože míst, kde mi ji připraví, je tuze málo. Po Praze kromě čaovny U legionáře tak dva tři další podniky a to je vše. Nemáte náhodou cukrárnu, bar nebo kavárničku? Pak by to bylo pro vás.

11.7.2017 v 9:35 | Karma článku: 17.70 | Přečteno: 507 | Diskuse

Tomáš Houška

Zborov

Původně jsem chtěl napsat velký podrobný článek o bitvě a souvislostech, o tom, co se dělo před 100 lety. Ale nějak jsem si to rozmyslel, do duše se mi vloudily souvislosti zcela současné.

2.7.2017 v 9:42 | Karma článku: 22.58 | Přečteno: 536 | Diskuse

Tomáš Houška

Pošta poskytuje nové služby

Čekání na poště bývalo nudnou protivnou věcí. Až do chvíle, kdy Česká pošta inovovala a spustila nové služby, Ještě jste je nezkusili?

29.5.2017 v 19:09 | Karma článku: 26.02 | Přečteno: 1113 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Jakub Kouřil

Provázek

Pochází z červa a ještě hodně toho v něm zůstalo. Souká se jako had a líže zem. Káže o míru, káže o lásce, bije se v prsa, ale v nitru jej tlačí vulkán. Zatížen jako Sysifos, nese si svou matrici, kterou si razí své opakování.

26.9.2017 v 11:47 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 61 | Diskuse

Tomáš Houška

Příběh Arménie

Pro mnoho lidí je Arménie tajemnou zemí někde daleko, a když máme zalovit v paměti, co jsme se o ní učiili v dějepise, většinou musíme přiznat, že nic. Výlet do té současné nechám na příště, pojďme nahlédnout do její historie.

26.9.2017 v 10:15 | Karma článku: 12.70 | Přečteno: 221 | Diskuse

Karel Janďourek

Vibrátor... aneb lepší, než dlouhý vysvětlování

Pomalu nám začal školní rok a rozebíhají se kroužky. To je veliký nápor na rodinnou organizaci a logistiku.

26.9.2017 v 9:40 | Karma článku: 12.25 | Přečteno: 478 | Diskuse

Libor Popovský

Nový podvod nevládních organizací: Pašování lidí, s. r. o.

Překlad článku Douglase Murrayho „New NGO Racket: Smuggling, Inc." pro českou verzi Gatestone Institute zpracovaný paní Helenou Kolínskou a mnou."

26.9.2017 v 9:14 | Karma článku: 29.38 | Přečteno: 848 | Diskuse

Šárka Bayerová

Špinavé nádobí jí lezlo na nervy

A protože doposud nikdo nic nevymyslel, začala hloubat sama. Povedlo se. Zrealizovala sen každé ženy - konečně se nádobí mylo samo....

26.9.2017 v 8:30 | Karma článku: 21.31 | Přečteno: 578 | Diskuse
Počet článků 211 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 4073

Pedagog, spisovatel, scénárista, režisér... vypravěč. Nevěřící Tomáš. 

Žiju hlavně psaním filmových příběhů - v poslední době to je nejvíc sto let starý příběh Poslední velikonoce. A ve volných chvílích také cestování časem.

Blog jsou moje "myšlenky pozdě v noci", často hodně o politice a věcech, které se do mé pozornosti vtírají, aniž by byly zvány.  Pro "facebookové" čtenáře mého blogu mám FB stránku Sedmá vlna, kde najdete  upozornění na všechny nové články na blogu a různé drobnosti, které mi upadnou od ruky. Kdo nejste Facebookový, najdete vše přehledně tříděné a snadno listovatelné na www.SedmaVlna.cz.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.